A Class Divided - Reisverslag uit Greensboro, Verenigde Staten van Melanie Z - WaarBenJij.nu A Class Divided - Reisverslag uit Greensboro, Verenigde Staten van Melanie Z - WaarBenJij.nu

A Class Divided

Blijf op de hoogte en volg Melanie

20 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Greensboro

Hee Hallo, lang niet gesproken enzo xD

Mijn excuus voor het lange wachten op een nieuwe blogpost. Sinds de laatste blogpost is het schoolwerk echt volledig losgebarsten. Elk vrij moment buiten de lessen om wordt benut om te lezen, leren of om aan een project te werken. Natuurlijk is er af en toe wel een vrij momentje om een goed avondje los te gaan in de club, maar de volgende dag zit ik toch echt met mijn brakke hoofd in de boeken (jammer maar helaas). Ik kan onderhand wel stellen dat het schoolwerk hier meer is in vergelijking met thuis, gezien het veel meer tijd kost om alles voor te bereiden voor de lessen en het leeswerk af en toe echt veel is. Maar daarbij is de stof zeker niet moeilijker. Gelukkig ondervind ik geen problemen met mijn Engels, dit gaat gelukkig erg goed!

Gezien mijn leven momenteel vooral bestaat uit studeren (plus af en toe een feestje of frat paty tussendoor), lijkt het mij leuk om jullie wat meer te vertellen over mijn vakken die ik hier volg. Voor wie het niet precies weet: in Nederland doe ik de HBO studie Bedrijfseconomie, vertaald naar Finance and Control in het Engels, ofwel Finance. (Even een grappig feitje tussendoor, het overgrote deel van de uitwisselingsstudenten doen een Business-gerelateerde studie, gezien de Business school hier goed aangeschreven staat). Gezien ik met mijn minor de kans krijg om dit semester zelf in te vullen, heb ik ervoor gekozen om mijn kennis te verbreden door vakken te kiezen die niet helemaal aansluiten bij mijn reguliere studie, maar wel enigszins nut hebben binnen mijn vakgebied.

Mijn normale schoolweek begint op maandagmiddag met mijn Principles of Marketing class. Zoals de naam al zegt, focust dit vak zich vooral op de beginselen van marketing, waarbij we ongeveer om de 4 weken een tussentijds tentamen hebben. Het vak zelf wordt gegeven door een Afro-Amerikaanse vrouw die de stof erg enthousiast overbrengt op de ruim 70 studenten in de grote collegezaal. Ook wordt er tijdens deze les gebruik gemaakt van een i-clicker, een soort afstandsbediening waarmee je de meerkeuzevragen kan beantwoorden die gesteld worden in de les en waarmee je extra credit kan binnenslepen. Ik vind het een erg prettige les, de stof is goed te doen en er zijn heel veel manieren binnen het vak om extra credit binnen te slepen. Daarbij moeten we ook voor dit vak een marketing plan schrijven, samen met een groep over een nog niet bestaand product. Gelukkig heb ik een erg prettige groep en hebben we laatst een A- behaald voor ons tussenproduct!

De marketing les is mijn enige vak op de maandag. Op dinsdag heb ik mijn zwaarste dag, die begint met mijn Investments class in het begin van de middag. Dit is mijn zwaarste en meest tijdrovende (ik moest het woord time consuming opzoeken voordat ik op het Nederlandse woord kwam.. oeps) vak van allemaal, maar zeker wel interessant en erg van toepassing op mijn huidige studie. De docent is heel erg prettig, hij legt alles vrij simpel uit vanaf de basis om je geheugen op te frissen (of gewend te raken aan de financiële termen, of om de basis die ik mis thuis nog even op te zoeken). Momenteel hebben we het veel over het waarderen van aandelen en opties, het voorspellen van de toekomstige waarde, bepaalde financiële ratio’s om bedrijven en aandelen te waarderen (voor de geïnteresseerden: P/E ratio, Earnings per Share, PEG ratio, Free Cash Flow, Net Present value etc.). Deze week zijn we een Industry Analysis aan het afronden over de brouwerij/bier industrie. Dit vak is zeker een uitdaging maar zolang ik er een hoop tijd aan spendeer moet het mij zeker lukken om het af te sluiten met een voldoende.

Halverwege de middag heb ik vak in een totaal ander vakgebied genaamd Managing Diversity. Dit vak focust zich vooral wat diversity/diversiteit precies is, wat de voordelen zijn, stereotypes, privilege, wat cultuur precies inhoudt, hoe bedrijven omgaan met diversiteit op de werkvloer en wat de beste middelen zijn om dit te verbeteren, je cognitieve stijl en persoonlijkheid, etniciteit en racisme etc. Wat ik tot nu toe vooral heb gerealiseerd door dit vak is hoe belachelijk racisme eigenlijk wel niet is. Hoe mensen van een minority, ofwel zwarte mensen, vrouwen, Aziaten en alle andere mensen van een andere etniciteit compleet onrechtvaardig behandeld worden binnen de huidige maatschappij. Ik als blanke medemens ben echt (onbewust) bevoorrecht met mijn afkomst. Tijdens deze les hebben we een video bekeken over een basisschoolklas waarbij de leraar de kinderen op een erg slimme manier leerde wat discriminatie precies inhield. Ze maakte verschil door de klas te verdelen op oogkleur (wat natuurlijk nergens op slaat, net als discriminatie op huidskleur..). Ik vond het echt shockerend hoe de bevoorrechte kinderen reageren naar de minder bevoorrechte groep binnen slechts enkele minuten! Voor wie 15 minuten overheeft, raad ik vooral aan om deze video zeker te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=gRnRIC9JQTQ. In een andere les hebben we een artikel besproken over racisme, hoe Afro-Amerikanen mensen worden benadeeld door ‘institutioneel racisme’ en hoe het gebakken zit in de maatschappij. Afro-Amerikanen worden benadeeld als het gaat om het vinden van werk en daarbij krijgen ze gemiddeld duidelijk slechter betaald voor precies dezelfde baan en kwalificaties als een blank persoon. Verbazingwekkend genoeg hebben blanke mensen met een strafblad iets meer kans op het vinden van een baan dan een Afro-Amerikaan zonder strafblad (!!!!!!!!!!). Maar wat mij vooral shockeerde is dat Afro-Amerikanen (en andere minderheden) minder goede kwaliteit gezondheidszorg ontvangen, ondanks wanneer er sprake is over hetzelfde inkomen en dezelfde verzekering. Dit artikel heeft het ook over “driving while black” (hoe Afro-Amerikaanse mensen veelvuldig aan de kant gezet worden waarbij hun auto’s doorzocht worden in vergelijking met blanke personen) en ‘police brutality’ in de vorm van extreem geweld van agenten naar Afro-Amerikanen (denk aan de rellen in Ferguson etc..). Natuurlijk zitten er rotte appels binnen elke etniciteit, maar wanneer iemand systematisch benadeeld wordt puur op ras, waar je 0% invloed op hebt, verbaasd het me niets dat mensen binnen bepaalde bevolkingsgroepen eerder van het padje afraken. Zoals je vast al kan merken spreekt dit vak me erg aan. Het is fijn om wat te leren over een onderwerp waar ik nog nooit echt bij stil gestaan heb.

Ik sluit de dinsdag af met een avondles in Human Resource Management. Mijn doel voor het volgen van deze les was om erachter te komen wat HRM precies inhield en hoe het is om aan de andere kant van de tafel te zitten wat betreft het aannemen van mensen en alles daaromheen. Vrijwel elke week is er een gastspreker die wat komt vertellen over het werkveld en diverse onderwerpen binnen HRM. Erg interessant, gezien de praktijk sowieso anders in elkaar zit dan de standaard theorieën, termen en processen die je moet leren voor dit vak. Het is zeker een interessant vak, maar helaas ook af en toe erg droog en lang voor de drie uur durende avondles.

Woensdagmiddag ga ik weer naar mijn marketing les in de middag, waarbij ik in de avond naar een andere avondles ga. Dit is mijn Introduction to Entrepreneurial Finance vak. Ik heb dit vak gekozen met de veronderstelling om zo gewend te raken aan de Engelse financiële termen. Gezien het een introductie vak is, is het zeker eenvoudig als 4e jaars student. Veel is herhaling, al hebben we het af en toe ook over het entrepreneurial (ondernemen) gedeelte en hoe bepaalde dingen in Amerika geregeld zijn, zoals de rechtsvormen van bedrijven. Helaas wordt dit vak gegeven door niet de jongste docent binnen de business school. Dit is toch wel mijn minst uitdagende vak van allemaal, al is dat af en toe ook wel fijn gezien de rest van de vakken erg veel van mijn tijd opslokken. De donderdag herhaalt zich net als de dinsdag met de twee middaglessen, waarna ik kan genieten van mijn weekend.

Vorige week kwam ik terug van mijn welverdiende Fall break (herfstvakantie) waarbij ik de maandag en dinsdag vrij had. Ik ben samen met mijn buddy naar Charleston, South Carolina geweest. Die 5 dagen buiten Greensboro waren echt top, heb echt genoten van het heerlijke weer, de prachtige stad en helemaal niets doen voor school voor een aantal dagen. Helaas kon ik bij terugkomst gelijk weer verder met schoolwerk en is het temperatuursverschil binnen een week van 27 graden naar het vriespunt gegaan.. Brrrr. Volgende week ga ik dan voor het eerst fatsoenlijk Halloween vieren, woehoe!

Wie weet tot snel! (Ik beloof niets dit keer haha).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Actief sinds 18 Aug. 2015
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 1959

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 31 December 2015

Study abroad in Greensboro

Landen bezocht: